Problemy zaburzeń krytycznych cz. II

Bardzo wyraźne były błędne, przypadkowe rozwiązania u chorych z uszkodzeniem czołowych płatów mózgu, nawet w przypadku zadań prostych pod względem treści, ale wymagających kontroli czynności na każdym etapie pracy a nie dopiero po jej zakończeniu. Dla ilustracji przytoczymy tu dane z pracy dyplomowej, przeprowadzonej na wydziale psychologii Uniwersytetu Moskiewskiego przez Urusową-Biełoziercową. Chorym przestawiono krótkie opowiadanie z opuszczonymi poszczególnymi wyrazami. Zadanie badanych polegało na wypełnieniu tych luk (wariant metody Ebbinghausa). Przedstawiano następujące opowiadania:

-1. Lew zaczął … i nie mógł chodzić na … Wtedy postanowił być chytry, położył się na swoim legowisku i udawał … I oto inne zwierzęta zaczęły przychodzić i odwiedzać chorego … A kiedy przychodziły, lew rzucał się na nie i … Przyszła lisica, ale nie weszła na legowisko, lecz zatrzymała się przy … Lew ją zapytał: „Czemu nie wejdziesz do mnie?” A … odpowiedziała: „Widzę wiele śladów, które prowadzą do twego legowiska, ale nie widzę które by prowadziły z powrotem”.

-2. Pewien człowiek zamówił u prządki cienkie … Prządka uprzę- dła cienkie nitki, lecz człowiek powiedział, że nitki … i że jerriu potrzebne były jeszcze cieńsze. Prządka powiedziała: „Jeśli te są dla ciebie za grube, to masz inne” i wskazała na … miejsce. Odpowiedział, że nic nie widzi. „Dlatego nie widzisz, że są one bardzo cienkie, ja sama też ich nie widzę”. Głupiec ucieszył się, zamówił sobie takie … i zapłacił za nie.

Według danych Urusowej-Biełoziercowej, w grupie złożonej z 18 chorych, tylko 4 osoby przeczytały na początku całe opowiadanie pozostałe 14 osób wypełniało luki od razu, nie zwracając uwagi nawet na następne zdanie.

Dodaj komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>