Zaburzenia krytycyzmu myślenia – ciąg dalszy

Na przykład cliorzy, ledwo spojrzawszy na obrazki, zaczynają łączyć w grupy te z nich, które leżą obok siebie. Jeden z takich chorych utworzył grupę, w której znalazły się: niedźwiedź, termometr, łopata, szafa do drugiej grupy zaliczył on obrazki znajdujące się na krańcach stołu i przedstawiające: grzyb, ptaka, rower. Nie było więc w tym przypadku mowy o jakiejkolwiek klasyfikacji. Po uwadze badającego, że grupy trzeba zestawić sensownie, itak, aby obrazki w grupie pasowały do siebie, chory posortował je prawidłowo, kierując się cechą uogólnioną (zwierzęta, meble, ludzie, rośliny). Taki obojętny stosunek do własnych błędów przybierał u niektórych chorych skrajnie absurdalną formę. Na przykład, przy obliczaniu wieku swojej córki chory popełnił tak poważny błąd, że okazała się ona młodsza od niego o dwa lata. Kiedy eksperymentator zwrócił uwagę na niedorzeczność tego obliczenia, chory bez żenady odpowiedział: „Wszystko jest możliwe”. Inny badany, któremu pokazano serię obrazków, przedstawiających atak wilków na chłopca idącego ze szkoły, ledwo spojrzawszy na obrazki odpowiedział: „chłopiec włazi na drzewo, chce pewnie narwać jabłek”. Eksperymentator: „proszę popatrzeć uważnie”. Chory: „chłopiec ratuje się przed wilkami”. Jeszcze inny chory, ledwo wysłuchawszy polecenia, aby wyjaśnić przysłowie: „kuj żelazo póki gorące”, odpowiada: „Tak, tak, żelazo powinno być rozpalone, inaczej nie da się kuć” i zaraz prawidłowo wyjaśnia: „Nie trzeba odkładać sprawy na później”.

Chorzy potrafią odszukać sens treści bajki, zrozumieć umowny sens ilustracji, przenośny sens przysłowia, wyodrębnić ogólną cechę, a jednocześnie popełniają poważne błędy, działają niezgodnie z instrukcją, nieprawidłowo dopasowują zdania do przysłów. Najczęściej więc chorzy rozumieją wymagania zadania a działają niezgodnie z nimi.

Dodaj komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>