Zadania eksperymentatora

Już przy wykonywaniu najprostszych zadań chory popełnia poważne błędy, nie podejmując żadnych prób naprawienia ich. Prawidłowo rozumie sens przysłowia, ale natychmiast wypowiada bezsensowne zdanie: „Trochę się pomyliłem, i co z tego?”.

Zadanie polegające na klasyfikowaniu przedmiotów zaczyna wykonywać nie wysłuchawszy instrukcji: „Cóż to, to jest coś w rodzaju domina”, próbuje rozwiązywać jak przy grze w domino, przykłada obrazki, na których narysowane są wazy, meble (jak tego wymagają warunki gry w domino) i pyta: „A jak dowiedzieć się kto z nas wygrał? My przecież nie gramy na pieniądze, ja ich nie mam”. Po ponownym wysłuchaniu instrukcji wykonuje zadanie prawidłowo.

Przy rozwiązywaniu zadania polegającego na ustaleniu kolejności wydarzeń, początkowo próbuje opowiedzieć każdy z obrazków, wymyślając przy tym temat nie wynikający z ich treści. Eksperymentator przerywa te rozważania, proponując zgodne z tematem kolejne ułożenie obrazków. Chory robi to prawidłowo.

Przy porównywaniu zdań i przysłów chory prawidłowo wyjaśnia powiedzenia: „Nie wszystko złoto co się świeci” i „Siedem razy odmierz, jeden raz odetnij”, ale źle dobiera do nich zdania: „Złoto cięższe jest od żelaza” i „Jeżeli źle odciąłeś, nie ma co winić nożyc”.

Badanie zapamiętywania upośrednionego metodą piktogramów wykazało, że chory nie słucha instrukcji „Pan chce bym w rysunku przekazał pańskie słowa? Przecież nie jestem malarzem”. Eksperymentator jeszcze raz wyjaśnia sens zadania i prosi, aby chory uważnie go wysłuchał. Chory mówi: „Znaczy, trzeba wyrazić treść tego emblematu? Cóż, to łatwe”. Tworzy dosyć ogólne związki: dla zapamiętania słów „wesołe święto” rysuje flagę, dla słów „ciemna noc” zakreskowuje kwadrat, dla zapamiętania zwrotu „głodny człowiek” chudą postać.

Dodaj komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>